Inspiratie & informatie

Wat is nu eigenlijk een affiche?
En hoe vinden we de inspiratie om een affiche te maken? We hebben hier een collage met verschillende affiches. Maar ook een hoop informatie over het het affiche werkt.

"Wees niet bang om te falen. Je hoeft het maar één keer bij het juiste eind te hebben."

- Drew Houston (oprichter Dropbox)

Wat maakt een affiche het affiche?

Een affiche (ook wel poster) wordt vaak gemaakt om een boodschap te delen of ter decoratie. De boodschap op het affiche kan van artistieke waarde zijn (kunst), of van commerciële waarde (reclame).

Een affiche is dus eigenlijk beeld (grafisch en/of fotografisch) gecombineerd met tekst (typografie). Bij veel affiches hoef je de tekst niet eens te lezen om de boodschap van het affiche te kunnen begrijpen.
Dit geld ook voor tekst. Beeld en tekst zijn dus erg belangrijk bij het
maken van een affiche.

Het affiche is een uiting die mensen op een laagdrempelige manier kan
verbinden. Het laat andere invalshoeken zien op bepaalde thema’s en
opvattingen. Het kan je horizon verbreden waardoor je begrip kunt
tonen voor een andere mening.

Affiches worden in allerlei formaten gemaakt. Maar het meest voorkomen formaat is A1 / A0. Het is meestal zo dat wanneer men een affiche maakt we een boodschap willen delen. Men wilt natuurlijk dat iedereen deze kan zien en lezen.

Onderdelen van het affiche

Een affiche bestaat uit meerdere onderdelen. Hier onder nemen we de stappen door.

1 / 4.

Het doel van je affiche

Om het doel van je affiche te bepalen moet je
goed na denken over je boodschap.

  • Wat wil je met de boodschap bereiken?
  • Wie is de doelgroep?
  • Waarom wil je juist hun bereiken?
2 / 4.

Visuele hiërarchie.

Visuele hiërarchie is een patroon in het gezichtsveld
waarin sommige onderdelen opzettelijk zijn ontworpen
om er belangrijker uit te laten zien dan andere of,
de aandacht te trekken. Deze onderdelen worden
gecreëerd door het visuele contrast tussen
vormen in een waarnemingsveld.
3 / 4.

Call to action?

Wil je het publiek sturen om een bepaalde actie te ondernemen?
Wat wil je dat ze ondernemen?
Waarom wil je dat ze dat doen?

4 / 4.

De verschillende manieren om een affiche te maken.
Hoe krijg je jouw idee omgezet naar een affiche?

Denk aan:
- Grafische
- Illustratief
- Collage
- Fotografie
- Typografie (tekst)

Hoe communiceert een affiche?

Als je geen inspiratie hebt dan is het goed om het volgende in gedachten te houden

Een goed affiche voldoet meestal aan deze 3 belangrijke onderdelen:

  • Opvallen
  • Communiceren
  • Aanzetten tot actie

Om dit goed te kunnen begrijpen kunnen we elke willikeurig affiche bekijken en deze ontleden door de 3 belangrijke onderdelen aan ons zelf te vragen:

  • Wat communiceerd het affiche naar mij?
  • Hoe terkt dit affiche mijn aandacht?
  • Wil ik actie ondernemen?

Door dit te doen begrijp je vaak goed wat de kunstenaar wilt delen of zeggen. Deze methode kan je ook gebruiken voor je eigen affiches om onderzoek te doen naar wat jij wilt comminiceren naar het publiek.

Hier zijn wat voorbeelden uit de affiche kunst

Een affiche bestaat uit meerdere onderdelen. Hier onder nemen we de stappen door.

Joppe Mn huis uit
Lockdown Yurr Rozenberg
Peter Franssen Corona Wandeling
Everyday is Like Vincent Verwoert
Typografie
Lockdown Lion de Noier
Gevangen Christian Keijsers
The Great Lockdown Martijn Klaassen
Fotografie
Take a Hike Cees Boot
We Zijn Er Bijna PJ Brands
Lockdown the Game Louis Hector
Illustratie
Rob Musters Lockdown
Knoest Knoest
Positiviteit en Creativiteti Marloes Rijper
Ambacht