Wie zijn wij & wat doen wij?

Stichting Affiche Kunsten wil toewerken naar een methodiek waarbij het bedenken én maken van affiches bijdraagt aan het welzijn van mensen.

"Creativity is intelligence having fun."
- Albert Einstein

Wie zijn wij?

Stichting Affiche Kunsten heeft als belangrijkste doelstelling: het presenteren van gevoelens, emoties of ideëen middels het maken van affiches. Het affiche kan bijdragen aan de leefbaarheid binnen een groep, maar ook aan de kwaliteit van leven en zingeving van het individu.

Missie

Wij willen affiche kunst inzetten als participatietool in maatschappelijke vraagstukken middels een community van creatieven. We gaan prikkelen tot nadenken en hebben het affiche als ideale en laagdrempelige manier gevonden om dit te doen.

Visie

Middels het maakproces van een affiche mensen het gevoel geven dat ze zelf sturing kunnen geven aan hun eigen leven, de richting die ze op willen kunnen bepalen. We combineren op deze manier cultuur met herstelzorg en reïntegratie.

Wat wil S.A.K betekenen?

Stichting Affiche Kunsten wil iets toevoegen aan het culturele aanbod in de regio Bergen op Zoom. Naast het culturele aspect vinden we het sociaal maatschappelijke aspect minstens zo belangrijk.

We zien in de maatschappij een steeds grotere kloof tussen arm en rijk. Mensen die er wél, en mensen die er niet bij horen. Dit is op financieel gebied het geval, maar zeker ook op het gebied van welzijn. Covid heeft o.a een grote weerslag getrokken op de psychische gesteldheid van de mens en de verwachting is dat de grootste klap nog moet komen...

Stichting Affiche Kunsten wil een bijdrage leveren aan leefbaarheid. Uit recente onderzoeken is gebleken dat op dit moment 8 op de 10 jongeren kampen met o.a burn-out klachten. Wij zien een rol voor S.A.K weggelegd om hierin iets te kunnen betekenen.

Doelstellingen richting de toekomst

Een plek creëren waar creatieven kunnen werken en waar workshops gedaan kunnen worden met verschillende doelgroepen.
Doelgroepen aanspreken die de affichekunst kunnen gaan gebruiken om zichzelf te presenteren.
We willen graag ambachtelijk te werk gaan. We zien een drukpers als een belangrijk onderdeel daarvan. Het is bewerkelijk & tastbaar.
Jong volwassenen met psychische klachten helpen zichzelf terug te vinden.
We hebben een geweldige ruimte ter beschikking. De plek die we nodig hebben is er dus al. Nu alleen nog het realiseren ervan!
Goede begeleiding bieden en hierbij een samenwerking aangaan met GGZ en sociaal georiënteerde instanties.

De ontwerp groepen van Stichting Affiche Kunsten:

De professional

S.A.K. bouwt aan een netwerk van creatieven en betrekt hen bij projecten. Hiermee wil S.A.K. een podium zijn voor de culturele sector.

Professionele creatieven kunnen gekoppeld worden aan vrijwillige inzendingen waar geen budget voor is (zoals het eerste magazine - thema: Lockdown). Dit zijn opdrachten die de creatieveling vanuit passie doet en waar ook geen geld aan verdiend wordt. Maar een doelstelling van S.A.K. is natuurlijk wel dat de creatieveling beloond wordt voor werk in opdracht.

De stichting kan haar contacten inzetten om bedrijven en organisaties te koppelen aan kunstenaars voor betaalde opdrachten. Daar zit geen verdienmodel in voor de stichting zelf.

De amateur

Iedereen kan een affiche maken. S.A.K. ziet het affiche als een laagdrempelige manier om jezelf uit te drukken. Dat kan iedereen!

Het gaat er niet om dat je een goede tekenaar bent of zéér creatief, maar om de intentie van de boodschap.

We willen scholieren betrekken zich kunstzinnig te gaan uiten en willen ambachtelijkheid aanbieden als een manier om ideeën te visualiseren.
Het maken van een affiche is een reis waarbij je na gaat denken over bepaalde zaken. Het dwingt je de automatische piloot uit te schakelen en dat geeft inzichten. We zijn ervan overtuigd dat dit voor mensen een mooi proces kan zijn waar ze meer uit leren dan ze van te voren dachten.